Контроль за цільовим витрачанням аліментів

Дата: 27.10.2023 09:34
Кількість переглядів: 76

А чи дійсно аліменти йдуть на потреби дитини? Така думка інколи закрадається у того з батьків, хто платить аліменти, особливо тоді, коли їх розмір є достатньо значним. Оскільки аліменти – це платежі цільового призначення, законодавство України надає право платнику аліментів здійснити контроль за цільовим витрачанням коштів на утримання дитини.

Таке право регулюється статтею 186 Сімейного кодексу України, а також Порядком здійснення органами опіки та піклування контролю за цільовим витрачанням аліментів на дитину, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 15.11.2018 року № 1713 (надалі – Наказ № 1713).

Отже, контроль за цільовим витрачанням аліментів здійснює саме орган опіки та піклування шляхом проведення інспекційних відвідувань одержувача аліментів.

Підставою для проведення такого відвідування є заява платника аліментів, подана до районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади за місцем проживання одержувача аліментів або до відповідної служби у справах дітей.

У випадку сплати аліментів за рішенням суду до вказаної вище заяви необхідно додати: розрахунок заборгованості зі сплати аліментів за останні 12 місяців, виданий виконавчою службою (у разі повторного впродовж року звернення платника аліментів із заявою про проведення перевірки подається розрахунок заборгованості зі сплати аліментів за період, що минув з дати проведення попереднього інспекційного відвідування), а також відомості про місце проживання отримувача аліментів.

У разі якщо аліменти на дитину сплачуються не за рішенням суду (за домовленістю між батьками дитини, за договором про сплату аліментів на дитину) платник аліментів повинен надати копії інших документів, що підтверджують сплату аліментів на дитину та їх розмір + відомості про місце проживання отримувача аліментів.

Важливо: наявність заборгованості зі сплати аліментів є підставою для відмови платнику аліментів у проведенні інспекційного відвідування одержувача аліментів.

Безпосереднє проведення інспекційного відвідування покладається на службу у справах дітей (не менш, ніж 2 особи) за місцем проживання одержувача аліментів. Така перевірка здійснюється продовж 30 днів з моменту подання заяви платника аліментів.

Одержувач аліментів обов’язково інформується про проведення інспекційного відвідування шляхом надсилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення не пізніше ніж за 7 календарних днів до запланованого дня його проведення з подальшим узгодженням дати та часу візиту засобами телефонного та/або електронного зв’язку (за можливості). Якщо одержувач аліментів буде перешкоджати службі у справах дітей виконувати покладені на неї обов’язки, його можуть притягнути до адміністративної відповідальності та накласти штраф за статтею 188-50 Кодексу України про адміністративні правопорушення

У разі наявності письмових доказів об’єктивних обставин, що унеможливлюють проведення інспекційного відвідування (наприклад, хвороба дитини та/або матері, перебування її та/або дитини в лікарні, в службовому відрядженні, виїзді разом з дитиною на оздоровлення та відпочинок, зокрема за кордон, тощо) строк проведення перевірки може бути подовжено, але не більше ніж до 45 днів від дати надходження заяви про її проведення.

У разі неможливості проведення інспекційного відвідування у встановлений строк платник аліментів інформується про це із зазначенням причини. У такому разі платник аліментів може повторно звернутися із заявою про його проведення.

У ході проведення перевірки здійснюється обстеження умов проживання дитини, з метою визначення рівня задоволення її індивідуальних потреб. При цьому береться до уваги розмір аліментів, що сплачуються на дитину.

У разі якщо розмір аліментів, що сплачується на дитину, не перевищує розміру двох прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку (на кожну дитину), оцінюється рівень забезпечення базових потреб дитини, а саме: забезпечення харчуванням, необхідними ліками у разі потреби, одягом та взуттям відповідно до сезону, іграшками та іншими засобами для розвитку та навчання дитини відповідно до її віку (п.9 Наказу № 1713).

У разі якщо розмір аліментів складає понад два прожиткових мінімуми для дитини відповідного віку (на кожну дитину), підтвердженням цільового використання аліментів на дитину можуть бути: наявність облаштованих відповідними меблями та речами місць для сну та відпочинку дитини; її розвитку та навчання; приміщень для прийняття їжі та санітарно-гігієнічних потреб; обладнання для занять спортом; музичних інструментів; відвідування дитиною навчальних курсів, гуртків та секцій; відкриття на ім’я дитини банківського рахунку; витрати на оздоровлення та лікування дитини, придбання засобів реабілітації тощо (п.10 Наказу №1713).

Під час проведення інспекційного відвідування звертається увага на зовнішній вигляд дитини, її загальний стан та самопочуття, інші ознаки, що можуть свідчити про неналежний рівень задоволення її індивідуальних потреб з урахуванням віку, статі, стану здоров’я, особливостей розвитку (хворобливий вигляд, невідповідність ваги та зросту віку дитини, занедбаність, відсутність продуктів харчування тощо).

У разі якщо дитина досягла такого віку та рівня розвитку, що може висловити свою думку, проводиться бесіда з дитиною з метою з’ясування рівня задоволення її індивідуальних потреб, зокрема у харчуванні, забезпеченні необхідним одягом, іншими речами та засобами, необхідними для її належного догляду та розвитку.

У разі якщо під час обстеження умов проживання дитини не вдалося об’єктивно з’ясувати стан задоволення її індивідуальних потреб, служба у справах дітей може звернутися із запитами:

• до закладів освіти, охорони здоров’я або соціального забезпечення, у яких дитина отримує відповідні послуги, щодо стану здоров’я дитини, наявності у дитини необхідного для навчання та виховання приладдя, одягу відповідно до віку та сезону, отримання за потреби соціальних та інших послуг, у тому числі платних;

• до надавачів житлово-комунальних послуг щодо стану їх оплати за місцем проживання дитини.

Одержувач аліментів може (але не зобов’язаний!) надати службі у справах дітей чеки, квитанції, довідки для підтвердження цільового використання аліментів (якщо вони у нього є), а також свої письмові пояснення з приводу цього. Такі документи долучаються до висновку за результатами проведення перевірки.

Протягом 5 робочих днів після проведення інспекційного відвідування складається висновок щодо цільового витрачання аліментів на дитину. Його копії надсилаються рекомендованими листами з повідомленням про вручення платнику та одержувачу аліментів. У разі неотримання копії висновку поштою платник та одержувач аліментів мають право звернутися за його отриманням до служби у справах дітей.

У разі повторного звернення платника аліментів про проведення інспекційного відвідування, таке відвідування проводиться не раніше ніж через три місяці з дати проведення попередньої перевірки.

У разі виявлення за результатами перевірки ознак, що можуть свідчити про нецільове витрачання аліментів, платник аліментів має право звернутися до суду з позовом про зменшення розміру аліментів або про внесення частини аліментів на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України.

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь